donderdag 10 november 2016

Thema zintuigen

Deze week hebben we over onze verschillende zintuigen vanalles bijgeleerd.  Maandag kwam het zintuig 'Voelen' aan bod.  Onze kleuters hebben eerst met hun blote voeten over verschillende voeltegels mogen lopen.  En daarna mochten ze geblinddoekt het juiste kaartje proberen te zoeken met hun handen als de tegel waar ze met hun voeten op stonden.






We zijn ook begonnen met het tekenen op de lichtbak.  En dit was meteen een groot succes.  Een hele week lang hebben er al verschillende kleuters mooie tekeningen overgetekend op de lichtbak.






En sommige vonden het ook leuk om hun tekening nadien nog in te kleuren.
 Voelspel waarbij onze kleuters 2 stippen met dezelfde vulling moesten proberen te zoeken.

 Ra, ra, ra, wie staat er voor onze neus.  Zelfs met een blinddoek om konden sommige kleuters dit heel goed raden.



 Op dinsdag kwam het zintuigen 'Horen' aan bod.  We zijn begonnen met een spel met muziekinstrumenten.  






 En het zelf experimenteren met de verschillen muziekinstrumenten was nog het leukste van allemaal.


 We hebben zelf ook een schuddoosje gemaakt.  Eerst moesten onze kleuters hiervoor papiertjes scheuren die ze dan nadien op hun doosje mochten kleven.



 Gehoorspelletje waarbij onze kleuters om de beurt de muziekknuffel mochten gaan zoeken in de klas.



 En we hebben ook geluisterd naar het verhaal 'De krekel die niet tjirpen kon'.
 Hier moesten onze kleuters 2 schudbusjes bij elkaar zoeken waar hetzelfde inzat.  Ze moesten hiervoor goed luisteren.

 Woensdag hebben we onze mond en neus gebruikt want toen kwamen de zintuigen 'Ruiken' en 'Proeven' aan bod.  Eerst hebben we in groepjes aan verschillende potjes mogen ruiken en onze kleuters moesten dan proberen te raden wat erin zat.





 En ook het proeven met een blinddoek konden onze kleuters heel goed en vonden ze leuk om te doen.




 En op donderdag kwam het zintuig 'Kijken' aan bod.  Eerst hebben we een waarneming gedaan van allemaal verschillende dingen waarmee, waardoor, waarin we konden kijken.
 En deze spullen werden nadien ook terug aangeboden als experimenteertafel.




Met plasticine een mooie bril boetseren voor Jules.
 

 We hebben ook een activiteit gedaan rond spiegelen.  Eerst hebben we onszelf gespiegeld in een echte spiegel.  
 Daarna mochten onze kleuters per 2 elkaar spiegelen.  Helemaal niet zo gemakkelijk hebben we ontdekt.


 Schilderactiviteit doen rond spiegelen.  Oh wat vonden onze kapoenen dit fantastisch om te zien.



 Zoekplaten waarbij onze kleuters met behulp van vergrootglazen de kleine prentjes konden terug gaan zoeken.

 We hebben via de CD ook geluisterd naar dit verhaal.
 En om de week en dag af te sluiten hebben we gekeken naar een avontuur van koekeloere.

1 opmerking:

  1. welke kleuterklas is dit? want ik wil met mijn 0k/1K ook werken rond zintuigen

    BeantwoordenVerwijderen